درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پایه یوگا و ذهن آگاهی

این کتاب با استفاده از اصول شفقت و یوگا دیدگاه روشنی درمورد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ارائه می‌دهد. این تمرین‌ها هم‌زمان ساده و قدرتمند هستند و به شما امکان می‌دهند با تجربه‌های مراجع ارتباطی عمیق برقرار کنید. این کتاب خلاصۀ آن چیزی است که تمرین تجربی می‌نامیم.»

ادامه مطلبShow less
پیشنهاد ویژه مدت محدود:
319,920 تومان 399,900 تومان
‎−20%
ضمانت سلامت

تمام کتاب‌های انتشارات نسل نواندیش با کیفیت بالا تولید می‌شود و در بسته‌بندی مقوایی در میان حباب پلاستیکی ارسال می‌شود تا هیچ‌نوع آسیبی به محصول نرسد. در صورتی که کتاب تهیه شده توسط شما از وبسایت یا کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور دچار مشکل صفحه‌آرایی هستند لطفا جهت تعویض با شماره ۰۲۱۸۸۹۴۲۲۴۷ تماس بگیرید.

مرجع:
20218
دوست داشتن2
اضافه به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
پیشنهاد کتاب‌های مشابه:
موردی یافت نشد
توضیحات

«خواه یک متخصص سلامت روان باشید خواه یک یوگی حرفه‌ای، پذیرش و تعهد درمانی مبتنی بر یوگا، ترکیبی متعادل از خرد و ابزارهای ارزشمند، از هر دوی این‌هاست. ]این کتاب [ارزشمند به‌عنوان یک راهنمای عملی در تمرین‌های حرفه‌ای یا برنامه‌های آموزشی دائمی است که درعین‌حال به‌عنوان راهنمای گام‌به‌گام نیز برای استفادۀ هر فرد، به همان اندازه قابل‌دسترس و ملموس است.»

سخن مترجمان

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دهه 1980 توسط استیون هایز در دانشگاه نوادا مطرح شد. این درمان یکی از درمان‌های موج سوم است. در نسل اول، رویکردهای رفتاری در تقابل با رویکرد روان‌تحلیل‌گری مطرح شد؛ نسل دوم بر نقش باورها، شناخت و نظام پردازش اطلاعات تاکید داشت و بالاخره، درمان‌های موج سوم تحت عنوان کلی «مدل‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش» مطرح شدند. هدف در ACT ایجاد تغییر مستقیم در مراجع نیست، بلکه کمک به مراجع است تا بتواند به روش‌های متفاوتی با افکار، احساسات، خاطره‌ها و تجربه‌های خود ارتباط برقرار کند و قادر باشد تا به طور کامل با یک زندگی معنادار و مبتنی بر ارزش درگیر شود. ریشۀ اصلی رنج بشر و کارکرد ناسازگارانۀ آدمی، عدم انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی است. هدف ACT، افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در زمینه‌هایی است که فرد را از زندگی در راستای ارزش‌های خود باز می‌دارد. این انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در ACT  از طریق شش فرایند پذیرش، گسلش، خود به‌عنوان زمینه، در زمان حال بودن، ارزش‌ها و عمل متعهدانه ایجاد می‌شود. راهبردهای مورد استفاده درACT، استعاره‌ای هستند. استفاده از استعاره‌ها، فهم فرایندهای شش‌گانۀ ACT را در مراجع، تسهیل می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افسردگی، کاهش وزن، درد مزمن، اختلال اضطرابی و وسواس موثر بوده و یکی از درمان‌های نوین شناخته شده در حال حاضر است.

اکت در شکل نوین آن، همانند بسیاری از رویکردهای روان‌شناسی شناختی، متأثر از بافت و زمینه است درواقع بافت، مبحثی بود که روا‌ن‌شناسان شناخت‌گرا را از رفتارگرایان متمایز کرد و همین مبحث بافت، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد درمان‌های موج سوم است. با توجه به این ویژگی و تاثیرپذیری ACT از عناصر بافت و زمینه، ACT در فرهنگ‌های گوناگون با تأثر از آن فرهنگ، شکل‌های نوینی به خود گرفته است. اثر حاضر، نمونه‌ای از تاثیرپذیری ACT به‌عنوان یک روش مداخله‌ای درمان، از بودیسم و یوگاست. با توجه به غنای فرهنگ و تمدن ایرانی، امید داریم با بهره‌مندی از پژوهش‌های بومی و به همت پژوهشگران داخلی و یافته‌های نوین، ACT مبتنی‌بر فرهنگ ایرانی را معرفی کنیم و بتوانیم عنوان I-ACT (Iranian ACT) را بدان اختصاص دهیم.

سال‌هاست که یوگا به‌عنوان یک رشتۀ ورزشی وارد ایران شده و در سطح گسترده‌ای آموزش داده می‌شود. اکنون تقریباً نمی‌توان فردی را پیدا کرد که واژۀ یوگا را نشنیده باشد، و اکثر افراد، حداقل چند جلسه‌ای در کلاس‌های یوگا حضور داشته‌اند. بازخورد افراد درمورد یوگا در دو دستۀ کلی می‌گنجد: عده‌ای از افراد آن ‌را تمرین‌های سختی می‌یابند که نیاز به انعطاف بدنی بسیار دارد، لذا پس از چند جلسه انجام یوگا، آن‌ را رها می‌کنند. عده‌ای نیز بالعکس، به دید مناسبات معنوی به آن نگاه می‌کنند و از آنجایی که قصدشان مثلاً کاهش وزن است، ادامه نمی‌دهند. در این بین افرادی هم هستند که شنیده‌اند یوگا برای «آرامش اعصاب» مفید است، اما حضور در کلاس‌های یوگا را چندان آرامش‌بخش نیافته‌اند و گاهی حتی بر اضطراب آن‌ها افزوده شده، زیرا خود را در شرایطی یافته‌اند که ناتوان در انجام حرکت‌ها، تمام مدت کلاس در حال فشار آوردن به خود و مقایسۀ توانایی‌شان با دیگران هستند.

به راستی یوگا چیست، چگونه انجام می‌شود و چه کمکی به انسان می‌کند؟ صادقانه باید گفت که پاسخ به این پرسش آن‌قدر مفصل است که در این مقدمه نمی‌گنجد. لیکن در چند جمله می‌توان توضیح داد که یوگا، نه تمرین‌های نمایشی و سخت است، نه مناسبات آیینی، نه ورزش محض و نه مراقبۀ محض. یوگا یک سبک زندگی است و عبارتست از حضور فعال، با گشودگی و پذیرش در هر لحظه از زمان، مشاهدۀ محتوای ذهن و آنچه در لحظۀ حال در آن جاریست. با این تعریف، لحظه‌ای که شما از مشاهدۀ یک غروب زیبا لذت می‌برید و در ذهنتان هیچ ارزیابی، قضاوت و تحلیلی برای آن ارائه نمی‌دهید، همان لحظه، هر چند کوتاه، یوگا انجام داده‌اید. با این تفاضیل می‌بینیم که کژفهمی‌ها در حیطۀ یوگا سبب شده که افراد نتوانند از مزیت‌های حقیقی آن بهره‌مند شوند. به‌همین‌ترتیب از ذهن‌آگاهی نیز برداشت‌های اشتباه می‌شود. عده‌ای به محض اینکه متوجه می‌شوند پروتکل‌های درمانی اکت مبتنی بر تمرین‌های ذهن‌آگاهی است، آن را رها می‌کنند زیرا نوعی حس بی‌اعتمادی به آن پیدا می‌کنند و فکر می‌کنند درمان از این طریق، سودمند نخواهد بود یا جدی نیست.

 مای‌اکت یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پایه یوگا و ذهن‌آگاهی جایی است که در آن، یک به علاوۀ یک، دو نمی‌شود! این پروتکل درمانی، اگرچه تلفیقی از اکت و آموزه‌های یوگاست، لیکن این مجموعه چیزی فراتر از اجزای تشکیل‌دهندۀ خود، یعنی اکت محض و یوگای محض است. مای‌اکت بنای درمان اکت را بر شالودۀ مفاهیم فلسفی یوگا بنا می‌کند، شالوده‌ای محکم با ریشه‌هایی به عمق تاریخ 2400 سالۀ یوگا، یعنی زمانی که اولین متون مربوط به یوگا نگاشته شده است. مای‌اکت، نظریۀ چهارچوب رابطه‌ای اکت را با مفهوم سادهانا در فلسفۀ یوگا پیوند می‌دهد و درمان‌جو را دعوت می‌کند به گسلش از سلطۀ ذهن. از طرف دیگر، در مای‌اکت،مفهوم زمینه‌گرایی کارکردیِ اکت، با فلسفۀ تانتریک (به معنی سیستم یا چهارچوبی در هم تنیده شده که عملکردی خاص دارد) می‌آمیزد تا با یادآوری در هم تنیدگی نیک و بد، زشت و زیبا، خیر و شر و غم و شادی در زندگی بشر، او را به پذیرش مسئولانۀ تمام محتوای ذهنی خود و عمل متعهدانه در جهت ارزش‌های زندگی دعوت کند.

علاوه‌براین دو ستون اصلی اکت که عبارت است از تلفیق نظریۀ چهارچوب رابطه‌ای و مفهوم سادهانا و تلفیق زمینه‌گرایی کارکردی و فلسفۀ تانتریک، بنای پروتکل هشت هفته‌ای اکت را دیگر مفاهیم فلسفۀ یوگا شکل می‌دهند. هر جلسه از پروتکل هشت جلسه‌ای مای‌اکت، یک یا چند مؤلفه‌ از مؤلفه‌های شش‌گانۀ اکت (پذیرش، گسلش، خود به‌عنوان زمینه، در زمان حال بودن، ارزش‌ها و عمل متعهدانه) را در قالب یکی از مفاهیم عمیق فلسفۀ یوگا (دهارانا، سامسکارا، دیانا، کارما، سواروپا، ویپاسانا، کارونا، و سامادی) مطرح می‌کند و از طریق تمرین‌های برنامه‌ریزی شده که عبارتند از مراقبه، آساناهای یوگا (تمرین‌های بدنی یوگا)، تکنیک‌های تنفسی و کار گروهی، مفاهیم اکت را به شکل عملی به مراجع، می‌آموزد. علاوه‌براین تمرین‌ها که متناسب با شرایط گروه‌درمانی یا فردی برنامه‌ریزی شده‌اند، تمرین‌های خانگی نیز برای هر جلسه در نظر گرفته شده که هدف از آن‌ها، ارتقاء سلامت کلی فردی، از جمله بهبود عادت‌های خوردن، خوابیدن، تحرک و روابط بین فردی است.

کتابی که در دست دارید نوشتۀ تیموتی گوردون، جسیکا بروشوک، و استیو فِرِل است. تیموتی گوردون، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی، یک مددکار اجتماعی در کانادا و درمانگر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) شناخته‌شدۀ بین‌المللی است. او در درمان اختلال‌های مربوط به وابستگی و سانحه تخصص دارد. جسیکا بوروشوک، دکترای روان‌شناسی بالینی، یک روان‌شناس بالینی متخصص در اختلال‌های مربوط به سلامت، ازجمله چاقی، درد مزمن و کنار آمدن با بیماری‌های مزمن پزشکی است. استیو فرل، مربی بین‌المللی اتحادیۀ یوگای امریکا است. او یوگا آیورودا، آناتومی، بیومکانیک، مراقبه و ذهن‌آگاهی را در سراسر کانادا آموزش می‌دهد. استیو بیش از یک دهه است که در حال مطالعه و تمرین یوگا و مراقبه است.

مطالب این کتاب در سه بخش سازمان یافته است. فصل یک توضیحاتی در مورد رنج بشر ارائه می‌دهد، به دنبال فصل یک، بخش یک آورده شده که خود شامل دو فصل است: فصل دو که تدوین نقشۀ زندگی را مطابق با ماتریس اکتِ کِوین پالک توضیح می‌دهد، و فصل سه که اطلاعاتی برای مربیان یوگا در بر دارد. در بخش دو هشت جلسۀ پروتکل درمانی اکت به همراه تمامی تمرین‌ها و کاربرگ‌ها ارائه شده است؛ و بالاخره بخش سه شامل فصل چهار در مورد ادغام مای‌اکت در جلسه‌های درمان فردی، و فصل پنج در مورد بایدها و نبایدهای مای‌اکت و ملاحظه‌های عملی برای کسانی است که متخصص بهداشت روان نیستند.

کتاب حاضر، کتابی نیست که یک بار خوانده و در قفسه گذاشته شود. این کتاب را می‌بایست «تمرین» کرد. چه تسهیل‌گر یا درمانگر اکت باشید چه مربی یوگا، انجام تمرین‌های این کتاب برای خودتان، همگام با مراجعانتان، به درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. در انتها، توصیه می‌شود که حتما فصل‌های پایانی که مربوط به ملاحظه‌های عملی اجرای این پروتکل است را با دقت مطالعه کنید تا در اجرای آن دچار سوگیری و خطا نشوید. هرگز فراموش نکنید یکی از بزرگترین هدف‌های این کتاب، این پروتکل و تمامِ دیگر پروتکل‌های درمانی اکت، افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی است؛ بنابراین، هرجا که مناسب دیدید، تمرین‌ها را متناسب با شرایط خودتان و مراجعتان در آن لحظۀ خاص، متعهدانه و خلاقانه و در جهت ارزش‌ها اصلاح کنید یا تغییر دهید، اما از چهارچوب اصلی مفاهیم خارج نشوید.

ادامه مطلبShow less
شناسنامه
20218

مشخصات

کد کتاب
20218
شابک
978-622-220-732-8
نام کتاب
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پایه یوگا و ذهن آگاهی
نویسنده (ها)
گوردون تیموتی
مترجم (ها)
دکتر حسین زارع و مینا بختیاری
موضوع کتاب
یادگیری و تربیتی
قطع
وزیری
صفحات
400
تاریخ چاپ
1400
نوبت چاپ
چاپ اول
نظرات
بدون نظر
مشتریانی که این محصول را تهیه کرده‌اند، این موارد را نیز خریداری نموده‌اند:
قانون موفقیت قانون موفقیت
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
447,920 تومان 559,900 تومان
‎−20%
قانون موفقیت اولین و کامل ترین کتاب ناپلئون هیل استاد برجسته و نویسنده بزرگ کتاب های انگیزشی است. نسخه نفیس قانون موفقیت کتابی است برای همه ادوار، کتاب مرجع و راهنمایی که برای هر خانه ای ضروری است. 
دوست داشتن
جرئت رویاپردازی حاکم دبی مریم نفیسی راد رائد برقاوی کمال رئوف نسل نواندیش رهبری کتاب مدیریتی جرئت رویاپردازی حاکم دبی مریم نفیسی راد رائد برقاوی کمال رئوف نسل نواندیش رهبری کتاب مدیریتی
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
183,920 تومان 229,900 تومان
‎−20%
در کتاب جرئت رویاپردازی نویسنده تجربهٔ خود را از همراهی و مطالعهٔ شیوهٔ زمام‌داری محمد بن راشد، حاکم دبی، به رشتهٔ تحریر در آورده است. 
دوست داشتن
معجزه آفرینی با اصول ذهن ناخودآگاه معجزه آفرینی با اصول ذهن ناخودآگاه
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
79,920 تومان 99,900 تومان
‎−20%
آگاهی از اصول تغییر ناپذیر ذهنی کلید تحقق بزرگترین، جنون آمیزترین و بلندپروازانه ترین رویاهای شماست. این کتاب نکته های متافیزیکی لازم درباره تجلی ذهنی، جسمی و معنوی را در همه حوزه های زندگی در اختیار تو قرار می...
دوست داشتن
ان ال پی روان شناسی تاریک ان ال پی روان شناسی تاریک
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
111,920 تومان 139,900 تومان
‎−20%
در این کتاب با جنبه ای از روان‌شناسی تاریک تحت عنوان مثلث تاریک آشنا می‌شوید که بعضی از مردم برای رسیدن به خواسته‌هایشان به آن متوسل می‌شوند.
دوست داشتن
فراتر از راز فراتر از راز
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
223,920 تومان 279,900 تومان
‎−20%
با خواندن این کتاب خواهیم آموخت که چگونه خواسته‌هایی ارزشمند و نوع‌دوستانه آرزو کنیم تا تجلی آن‌ها هم برای ما و هم برای کائنات شادی‌بخش باشد. کتاب فراتر از راز با زبانی روشن و متنی ساده تلاش می‌کند تفاوت میان استفاده...
دوست داشتن
قانون 50ام - قانون پنجاه ام قانون 50ام - قانون پنجاه ام
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
207,920 تومان 259,900 تومان
‎−20%
در کتاب قانون پنجاهم، رابرت گرین با دید تیزبین خود از دل درد و رنج و تاریکی‌های زندگی کورتیس جکسون که در محله فقیرنشین ساوت‌ساید کوئینز زندگی می‌کرد، قوانین بی بدیل استخراج می‌کند. 
دوست داشتن
16 محصول دیگر در این دسته‌بندی:
زیاد به خودت سخت نگیر زیاد به خودت سخت نگیر
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
31,920 تومان 39,900 تومان
‎−20%
بیشتر انسان‌‌ها وقتی به بی‌خیالی فکر می‌کنند حالتی بی‌تفاوت و بسیار روحانی را تصور می‌کنند که هیچ چیز برای‌شان اهمیت ندارد و سهمگین‌ترین توفان‌ها را با لبخندی می‌نشانند. آن‌ها فردی را تصور می‌کنند یا بهتر بگویم، آرزوی...
دوست داشتن
حسادت حسادت
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
127,920 تومان 159,900 تومان
‎−20%
حدود 80 درصد از زنان و مردان با مشکل حسادت مواجه هستند. زنان به عدم صداقت عاطفی شوهر خود با حسادت واکنش نشان می‌دهند و مردها نیز اگر احساس کنند که همسرشان با آنان روراست نیست، احساس حسادت می‌کنند. حس حسادت تنها مختص...
دوست داشتن
تعارض های مشهور تعارض های مشهور
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
79,920 تومان 99,900 تومان
‎−20%
تعارض‌های واژه‌ای با معانی مختلف است از جمله، مخالفت، نزاع، کشمکش، پرخاشگری و آشوب اما از نظر علمی تعارض نوعی ناهماهنگی شناختی است که به دو شناخت هم‌وزن ولی در دو جهت مخالف تعبیر می‌شود.
دوست داشتن
خالق زندگی بی نظیری برای خود باشید خالق زندگی بی نظیری برای خود باشید
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
15,120 تومان 18,900 تومان
‎−20%
لوئیز هی با کلام شیوا و قدرتمند خود افراد بسیار زیادی را در سراسر دنیا از تاریکی، یاس و نومیدی به سویی پرتویی از زندگی بهتر هدایت کرده است.
دوست داشتن
کتاب عزت نفس به زبان ساده کتاب عزت نفس به زبان ساده
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
399,920 تومان 499,900 تومان
‎−20%
همه چیزهایی که می‌خواهید و هماره رویایش را در سر داشته‌اید، پشت در بسته عزت‌نفس شما مانده است. انسان‌ها از ابتدا تلاش کرده‌اند قدرت شخصی خود را درک، تایید و تملک کنند. با وجود پیشرفت‌های فناوری، اجتماعی و سیاسی همچنان...
دوست داشتن
عزت نفس در زنان عزت نفس در زنان
تجدید چاپ
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
79,920 تومان 99,900 تومان
‎−20%
این کتاب بر پایه‌های اصلی عزت نفس و کاربرد اصول عزت نفس در زندگی روزمره، تعارض‌ها و کشمکش‌های زنان تمرکز دارد و شامل تمریناتی است که رشد و تحول شخصی در عزت نفس را هدف گرفته است. عزت نفس به زنان کمک می‌کند تا بدون ترس...
دوست داشتن
به دنیا آمده ایم تا خوشبخت شویم! به دنیا آمده ایم تا خوشبخت شویم!
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
27,120 تومان 33,900 تومان
‎−20%
زندگی مثل بازی گلف است. تمرکز بر روی هدف و عدم توجه به هر چیز که تمرکز ما را به هم می‌ریزد، لازمه‌ي برنده شدن است و یکی از بزرگ‌ترین عواملی که تمرکز انسان‌ها را در بازی گلف زندگی به هم می‌ریزد، صدای سوت قطار انتقادات...
دوست داشتن
فیلم ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می گذرند (فیلم های دوست داشتنی ما) فیلم ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می گذرند (فیلم های دوست داشتنی ما)
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
207,920 تومان 259,900 تومان
‎−20%
(هدیه کتاب فیلم های دوست داشتنی ما : یک دیسک DVD  به ارزش ۱۰ هزار تومان شامل ۱۲ فیلم) فیلم‌ها می‌توانند به من نحوه کنار آمدن با مشکلات را آموزش دهند. می‌توانند به سلامت من کمک کنند. بار عاطفی روابط اجتماعی مراتخلیه...
دوست داشتن
کیهان عزیز کیهان عزیز
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
399,920 تومان 499,900 تومان
‎−20%
«کیهان عزیز» عنوان کتابی است درباره‎ی احساسات بشری. همه نوع احساسات، خوب و بد. کتاب ابتدا در قالب 100 مراقبه‎ی کوتاه در باب احساسات منفی همچون خشم، تنهایی، ناامیدی، درماندگی و ... سخن به میان می‎آورد و به ما کمک...
دوست داشتن
معجزه واقعی خودباوری است معجزه واقعی خودباوری است
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
159,920 تومان 199,900 تومان
‎−20%
زندگی فقط یک روز است و آن امروز .  باید بتوانی احساسات درونی‌ات را تکامل ببخشی و باید همواره به خاطر داشته باشی که با تکامل‌بخشی به دنیای درونت، در زندگی بیشتر پیش خواهی رفت. همه چیز برای انسان است... اگر فرد دیگری...
دوست داشتن

فهرست

کد QR

تنظیمات

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم