فرآیندهای بازیافت برای پسماند و کالای مستعمل

پیشنهاد ویژه مدت محدود:
151,920 تومان 189,900 تومان
‎−20%
ضمانت سلامت

تمام کتاب‌های انتشارات نسل نواندیش با کیفیت بالا تولید می‌شود و در بسته‌بندی مقوایی در میان حباب پلاستیکی ارسال می‌شود تا هیچ‌نوع آسیبی به محصول نرسد. در صورتی که کتاب تهیه شده توسط شما از وبسایت یا کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور دچار مشکل صفحه‌آرایی هستند لطفا جهت تعویض با شماره ۰۲۱۸۸۹۴۲۲۴۷ تماس بگیرید.

ناموجود
مرجع:
10634
دوست داشتن1
اضافه به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
پیشنهاد کتاب‌های مشابه:
موردی یافت نشد
توضیحات

مقدمه

کلیۀ عناصر جدول تناوبی (یا مندلیف) و کالاهای ساخته‌شده از آن‌ها، «نیمه‌عمری» دارند. نیمه‌عمر در علم فیزیک، زمانی است که بعد از آن، کالا شروع به پوسیدگی و از بین رفتن می‌کند. به‌عنوان‌مثال، نیمه‌عمر پلیمرها دویست سال است، یعنی از زمان تولید مادۀ اولیۀ یک قطعۀ پلاستیکی تا زمانی‌که این قطعه پوسیده و به خاک تبدیل شود، چهارصد سال طول می‌کشد. بنابراین، اگر کالاهای زائد را دور بریزیم و چاره‌ای برای آن‌ها نیابیم، مطابق نیمه‌عمرشان شروع به پوسیدگی می‌کنند. کلیۀ کالاها از مواد اولیه‌ای ساخته شده‌اند که به هر طریقی از طبیعت و منابع آن به دست می‌آیند. معادن، سفره‌های ذخیرۀ زیرزمینی و مشتقات آن‌ها تشکیل‌دهندۀ اولیۀ کلیۀ اقلامی است که توسط بشر ساخته و مصرف می‌شوند.

تشکیل یک معدن آهن یا آلومینیم به زمان بسیار زیادی نیاز دارد که شاید سرعت تشکیل آن با سرعت مصرف هماهنگ نباشد. برای مثال، مطابق برآورد دانشمندان، منابع اولیۀ قلع تا یکصد سال آینده تمام خواهند شد. لذا باید آن را از راهی دیگر تأمین کرد. کلمۀ «پسماند» در مفهوم کلی به تمام کالاهایی اطلاق می‌شود که در طول شبانه‌روز توسط انسان از دور مصرف خارج و به کنار گذاشته می‌شوند. گاه این اقلام سال‌ها در انبار باقی می‌مانند و در سایر مواقع، از محیط خارج و به‌اصطلاح دور انداخته می‌شوند. متأسفانه ارزش این گنج پنهان، طلای کثیف و حافظ محیط‌زیست که به‌ناروا به‌دلیل سوءمدیریت آن را «معضل» می‌نامند، برای عده‌ای مشخص نیست. غرض از جمع‌آوری و نگارش اطلاعات ارائه‌شده در این کتاب علاوه‌بر ادای دین به میهن و کمک به حفظ ثروت ملی، ارائۀ راهنمایی است که به عزیزان مشتاق به آشنایی با این صنعت کمک کند.

هرچند زحمات بسیاری در صنعت بازیافت کشیده شده است و استادان محترم مقالات و کتب فراوانی را در این خصوص به چاپ رسانده‌اند، اما نبود یک کتاب مرجع درزمینۀ تمامی رشته‌های بازیافت مرا به نوشتن این کتاب واداشت. درحقیقت، منبعی لازم بود تا متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی بازیافت، پژوهشگرانی که دربارۀ نحوۀ برگردان کالاها به چرخۀ صنعت پرسش دارند، دانشجویان عزیز و کلیۀ کسانی که می‌خواهند از ماهیت طلای کثیف آگاهی داشته باشند، بتوانند اطلاعات اولیۀ خود را از این کتاب به دست آورند.

راهنمایی شخصی

مندرجات فصول این کتاب هم مبنی بر تجربیات شخصی نگارنده و هم مبنی بر بررسی و استفاده از مقالات، کتاب‌ها و سایت‌های تخصصی است که متصدیان و صاحب‌نظران صنعت بازیافت نوشته‌اند. امیدوارم انتشار این کتاب مرجع مناسبی برای حفاظت از ثروت ملی، یعنی منابع طبیعی‌ای که خداوند در اختیار ما قرار داده است، باشد و بتواند در جهت جمع‌آوری اقلام اضافی و بازگشت آن به چرخۀ صنعت مؤثر و مفید باشد. در هر فصل اصول نیمه‌تخصصی موردنیاز طراحی یک واحد بازیافت ارائه‌ شده است، اما درحالت‌کلی باید از روش‌های ساخت عمومی واحدهای صنعتی پیروی کرد.

بازیافت روشی است که مطابق با آن، کلیۀ پسماندها را بتوان یا به مواد اولیۀ تشکیل‌دهندۀ آن‌ها تبدیل یا مورد مصرفشان را پیدا کرد. برای اینکه علم و صنعت بازیافت را به‌خوبی درک کنیم، بهتر است به شیوۀ قدیمی مهندسی معکوس دقت بیشتری داشته باشیم. مطابق با این شیوه، سعی می‌شود ضمن شناخت دقیق عناصر تشکیل‌دهندۀ یک کالا و بررسی روش ساخت آن، پروسۀ معکوس تولید نیز اجرا شود؛ یعنی اگر کالایی از دو قطعه ساخته شده است که به‌وسیلۀ بسته شدن پیچ به یکدیگر متصل شده‌اند، آن‌ها را با باز کردن پیچ از هم جدا کرد و به حالت اولیه‌شان برگرداند. لذا برای انجام صحیح عملیات بازیافت باید کلیۀ عناصری که بیشتر در ساخت کالاها استفاده می‌شوند ازلحاظ فیزیکی و شیمیایی و روش‌های شناسایی بررسی شوند.

با تشخیص عناصر به روش‌های مختلف، بازگشت این اقلام و موارد مصرف آن‌ها اجرایی می‌شود. برای مثال، یک سرنگ که از قطعات پلیمری، لاستیکی و فلزی ساخته شده است، با شناخت نوع پلاستیک، لاستیک و فلز و اطلاع از روش ساخت آن، عملیات تفکیک و جداسازی، بهتر انجام می‌شود و اقلام به‌دست‌آمده مطابق با روش‌های صنعت بازیافت، جدا می‌شوند. تعدادی از کالاها پس از شناسایی به‌صورت مستقیم استفاده شده یا با مواد مشابه و همنوع خود مختلط می‌شوند و تعدادی دیگر اول باید آلودگی‌شان رفع شود و پس از طی شرایطی مصرف شوند. بازیافت تعداد اندکی هم یا ازلحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست یا از موادی و به طریقی ساخته شده‌اند که قابلیت استفادۀ مجدد ندارد؛ پس کاربرد دیگری دارند.

در این کتاب سعی شده است مواد اولیۀ اصلی تولید کالاها در دسته‌بندی‌های اصلی فلز، پلیمر، سلولز، شیشه و... توضیح داده شود. علاوه‌بر‌این، تعدادی از کالاهای ترکیبی که امروزه تمایل زیادی به بازیافت و استفادۀ مجدد از آن‌ها وجود دارد، به‌صورت مختصر شرح شده و درمورد بازیافتشان توضیحاتی ارائه شده است. پیشنهاد می‌کنم برای سهولت در استفاده از مندرجات این کتاب، توجه داشته باشید که کالاهای مرکب را که از چند مادۀ اولیۀ ساخته شده‌اند حتی‌الامکان به مواد اصلی و تشکیل‌دهنده بازگردانید و برای کالاهای ساده می‌توانید از روش‌های ذکرشده برای کالای مشابه با وضعیت فیزیکی و شیمیایی یکسان استفاده کنید.


فهرست

مقدمه

فصل اول:پسماند پزشکی

فصل دوم:پسماند هسته‌ای

فصل سوم:پسماند الكتريك و الكترونيك

فصل چهارم:پسماند مواد شیمیایی و نفتی

فصل پنجم:پسماند پلیمر و مصنوعات آن

فصل ششم:خودروی فرسوده و ملحقات آن

فصل هفتم:نخالۀ ساختماني

فصل هشتم:پسماند فلزات آهنی و غیرآهنی  و مصنوعات آن

فصل نهم:پسماند شیشه و مصنوعات آن

فصل دهم:پسماند نساجی

فصل یازدهم:پسماند آلی و خانگی

فصل دوازدهم:پسماند سلولزی و کاغذ

فصل سیزدهم:بازیافت محصولات متفرقه

فصل چهاردهم:مرکز دفن

فصل پانزدهم:تفکیک و بازیافت در اماکن عمومی

فصل شانزدهم:استفاده از پسماند و  فرایندهای مختلف

فصل هفدهم:کشاورزی طبقاتی

مراجع

ادامه مطلبShow less
شناسنامه
10634

مشخصات

کد کتاب
10634
شابک
978-622-220-763-2
نام کتاب
فرآیندهای بازیافت برای پسماند و کالای مستعمل
نویسنده (ها)
کامیار فیلسوفی
موضوع کتاب
موفقیت و مدیریت
قطع
رقعی
صفحات
670
تاریخ چاپ
سال 1400
نوبت چاپ
چاپ اول
سال چاپ اول
1400
نظرات
بدون نظر
16 محصول دیگر در این دسته‌بندی:
کوچینگ فردی کوچینگ فردی
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
12,720 تومان 15,900 تومان
‎−20%
با فرایند کوچینگ یعنی مربی گری، ۶۷ درصد افراد در کار تیمی، ۷۷ درصد در ارتباطات با دیگران و ۶۱ درصد در حرفه و شغل خود به موفقیت و رضایت رسیده‌اند.
دوست داشتن
بیداری ریشه بیداری ریشه
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
15,920 تومان 19,900 تومان
‎−20%
این نوشته در دو جلد تنظیم شده است: بی تابی ریشه (1) و بیداری ریشه (2). ریشه کوچولو در مسیر تحول خود از عشق، هستی، خودشناسی، ریشه های دیگر، دشواری ها، هوس، طوفان و بیراهه عبور می کند و سرانجام به شادی و آرامش می رسد....
دوست داشتن
دوازده ستون موفقیت دوازده ستون موفقیت
تجدید چاپ
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
111,920 تومان 139,900 تومان
‎−20%
جیم ران و كریس وایدنر كه هر دو از مشاهیر برجسته‌ آموزش موفقیت و رشد فردی به‌شمار می‌روند، در كتاب دوازده ستون، ستون‌های موفقیت را در قالب داستانی جذاب و خواندنی به ما می‌آموزند. به‌طور حتم با مطالعه‌ این كتاب ارزشمند،...
دوست داشتن
21 راز موفقیت در لحظه های بحرانی 21 راز موفقیت در لحظه های بحرانی
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
14,320 تومان 17,900 تومان
‎−20%
نقطه‌ی آغـاز حفظ آرامـش در موقعیت‌های بحـرانی این است كه از واكنش نشـان دادن به شیـوه‌ای احساسی و نـاخودآگاه پـرهیز كنید. به جای احساساتی شدن، نفس عمیق بكشید تا ذهن‌تان آرام شود و سپس با دقت به سخنان و كارهای بعدی خود...
دوست داشتن
مهارت در بازی زندگی مهارت در بازی زندگی
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
21,520 تومان 26,900 تومان
‎−20%
با درس‌های مهارت می‌آموزید که چگونه خوشبختی واقعی را احساس کنی، قوه‌ی تصمیم‌گیری را بالا ببری، زبان احساسات را درک کنی، آماده‌ی تغییرات ژرف در زندگی باشی و مقید به پیشرفت روز به روز بشوی.
دوست داشتن
بیندیشید و ثروتمند شوید بیندیشید و ثروتمند شوید
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
287,920 تومان 359,900 تومان
‎−20%
بیندیشید و ثروتمند شوید اثری سازنده از ناپلئون هیل، راز انباشتن ثروت کلان ‌را براساس این نظریه فاش کرد که اگر ما بتوانیم یاد بگیریم مانند ثروتمندان بیندیشیم، می‌توانیم موفقیت و ثروت را کشف کنیم. اما چگونه بیندیشیم؟
دوست داشتن
میخ موفقیتت را محکم بکوب میخ موفقیتت را محکم بکوب
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
8,720 تومان 10,900 تومان
‎−20%
همه‌ی انسان‌ها خواستار دستیابی به موفقیتی مانا هستند و راز دستیابی به آن را جست‌وجو می‌کنند. در این کتاب، مهم‌ترین رازهای دستیابی به چنین موقعیتی مطرح می‌شود.
دوست داشتن
هنر رهبری هنر رهبری
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
63,920 تومان 79,900 تومان
‎−20%
عنصری که باعث تمایز این کتاب با دیگر کتب مشابهش می‌شود، تاکید آن بر پرورش همه جانبه شخصیت رهبر و استراتژی‌هایی برای تکامل مواردی مانند هوش احساسی، روابط عمومی فوق‌العاده، ابتکار با قوه تخیل بالا، تیم سازی موثر، وقت...
دوست داشتن
چگونه بر سختی های زندگی غلبه کنیم چگونه بر سختی های زندگی غلبه کنیم
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
215,920 تومان 269,900 تومان
‎−20%
این کتاب می‌تواند کلید درهایی از زندگی باشد که به نظر می‌رسد به روی شما بسته شده‌اند و این‌که چگونه موفقیت را جذب خود بکنید نه این‌که دنبال آن بروید.
دوست داشتن
مربی برتر مربی برتر
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
287,920 تومان 359,900 تومان
‎−20%
در این کتاب لذت‌بخش که اصول ساده‌نویسی در آن به‌طور کامل رعایت شده است، یکی از بهترین نویسندگان و مربیان عصر حاضر دنیا، مایکل نیل رازهایی را با شما در میان می‌گذارد که از طریق آن زندگی خودتان و زندگی کسانی را که با...
دوست داشتن
پشتوانه های زندگی - شاه کلید 9 پشتوانه های زندگی - شاه کلید 9
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
151,920 تومان 189,900 تومان
‎−20%
نداشتن امکانات بهانه‌ای بیش نیست! خودتان امکانات پیشرفت را ایجاد کنید. همراه با گفت‌وگوی خواندنی رابینز بابرنی سیگل، پزشک جراحی که به نیروی ذهن بسی باور دارد.
دوست داشتن

فهرست

کد QR

تنظیمات

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم