پروتکل های شناختی رفتاری در موقعیت های پزشکی

این کتاب طرح‌های خاص درمان رفتاری مبتنی بر شواهد را برای شایع‌ترین علائم مشاهده‌شده در موقعیت‌های پزشکی و بالینی ارائه می‌دهد. 

ادامه مطلبShow less
پیشنهاد ویژه مدت محدود:
319,920 تومان 399,900 تومان
‎−20%
ضمانت سلامت

تمام کتاب‌های انتشارات نسل نواندیش با کیفیت بالا تولید می‌شود و در بسته‌بندی مقوایی در میان حباب پلاستیکی ارسال می‌شود تا هیچ‌نوع آسیبی به محصول نرسد. در صورتی که کتاب تهیه شده توسط شما از وبسایت یا کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور دچار مشکل صفحه‌آرایی هستند لطفا جهت تعویض با شماره ۰۲۱۸۸۹۴۲۲۴۷ تماس بگیرید.

مرجع:
80063
دوست داشتن0
اضافه به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
پیشنهاد کتاب‌های مشابه:
موردی یافت نشد
توضیحات

بهترین راه درمان افرادی که مشکلات خواب دارند چیست؟ بهترین رویکرد برای درمان فردی که درد مزمن دارد، چیست؟ گام‌های درمانی در افرادی که اختلال پانیک دارند، چیست؟

این نوع از سؤالات انگیزۀ نخست ما بود تا دربارۀ آن چالش‌هایی فکر کنیم که در درمان افراد در طول عمر حرفه‌ای‌مان در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شدیم. ما به‌دفعات فکر می‌کردیم که باید یک کتاب راهنما برای درمان افرادی که اضطراب روپوش سفید[1] را تجربه می‌کنند یا گرفتار افکاری هستند که شکل کشنده‌ای از سرطان را دارند وجود داشته باشد. علی‌رغم جست‌وجویی که برای این‌گونه کتاب‌های راهنما و دستورالعمل‌ها انجام شد، ما چیز کمی را پیدا کردیم. مشخصات کتاب‌های راهنما برای درمان مشکلات افسردگی یا خشم وجود داشت، اما آن متون و کتاب‌های راهنما به یک رویکرد درمانی برای تشخیص یا مشکلی خاص اختصاص یافته بودند. هیچ کتابی یافت نشد که شامل فصل‌ها و پروتکل‌های جداگانه برای هریک از شرایط متعددی باشد که ممکن است فرد در بیمارستان یا موقعیت‌های پزشکی با آن‌ها روبه‌رو شود. به‌واسطۀ همین انگیزشی که ما را هدایت کرد، برای پر کردن این شکاف دست‌به‌کار شدیم و نتیجۀ آن، کتابی است که در حال حاضر در دستان خود دارید.

تمرکز ما روی 9 مشکل تشخیصی‌ای است که افرادی که به موقعیت‌های پزشکی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، به‌طور مکرر آن‌ها را اظهار می‌کردند. مشکلات گفته‌شده عبارت‌اند از: درد، اختلالات خواب، افسردگی، مشکلات مرتبط با مدیریت خشم، پرفشاری خون یا اضطراب روپوش سفید، اضطراب بیماری، اختلال پانیک، آژیتاسیون[2] (بی‌قراری) و رفتارهای مخرب و مشکلات پراگماتیک. در بازنگری پژوهش‌های مرتبط با این اختلالات، بسیاری از آن‌ها تاریخچه‌ای از درمان دارویی داشتند. متأسفانه دارودرمانی به‌تنهایی همیشه در درمان مشکلات موفق نبوده یا تأثیرات جانبی منفی بسیار زیادی را برای ماندن بیمار در پروسۀ درمانی به جا گذاشته است.

اما رویکرد درمانی‌ای که تقریباً با تمامی مشکلات گفته‌شده ارتباط داشته یا به‌طور کاملاً واضحی مورد پژوهش قرار گرفته، درمان شناختی ـ رفتاری[3] بوده است. بنابراین، تمرکز ما بر درمان‌هایی است که ماهیت شناختی ـ رفتاری دارند. به‌عبارت‌دیگر، ما می‌خواستیم رویکردی را ایجاد کنیم که بیشترین توجه را به درمان بارزترین نشانه‌ها داشته باشد که برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، دوباره به درمان شناختی ـ رفتاری رسیدیم. درمانی که بر نشانه‌های قابل‌شناسایی اهداف اختصاصی و نظارت بر علائم تمرکز دارد و راهی است که درصورت کارکرد درمان برای کاهش علائم، می‌توان به‌طور عینی آن را نمایان ساخت.

هدف ما ادغام یک مدل با موقعیت‌ها و در ادامه، پیشنهاد پروتکل‌های درمانی اختصاصی است که می‌تواند در موقعیت‌های بالینی، حاضر و آماده باشد. آنچه شما در این کتاب به آن خواهید رسید، این است که ما کتاب راهنمای درمانی‌ای را خلق کرده‌ایم که می‌توان آن را به همین شکلی که هست یا در جمعیت‌های مشابه، با کمی تغییرات استفاده کرد.

قبل از اینکه به فصول درمانی اشاره شود، می‌خواهیم مطابق فهرست مطالب این کتاب شما را راهنمایی کنیم. بخش نخست کتاب خلاصه‌ای از 9 مشکل را ارائه می‌دهد که ما به آن‌ها ازلحاظ نشانه‌ها، سبب‌شناسی، ارزیابی و درمان توجه کرده‌ایم. سپس اصول روان‌درمانی را به‌طورکلی و درمان شناختی ـ رفتاری و درمان‌های مبتنی بر شواهد را به‌طور خاص پیشنهاد کرده‌ایم. این سه فصل اساسی نگاه نسبتاً عمیقی به این نوع مشکلات و اصول روان‌درمانی‌ای دارد که می‌توانند در درمان این نوع مشکلات به کار روند و سپس یک فصل را به درمان مبتنی بر شواهد اختصاص می‌دهیم. در میان اصولی که در فصل دوم مورد بحث قرار گرفته‌اند، اصولی وجود دارند که بیان‌کنندۀ برخی از آن دسته باورهای نویسندگانی هستند که در این کتاب بیان شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، اصول راهنمایی ما شامل این موضوعات هستند: درمان باید توسط هدف هدایت شود، درمان باید شامل آموزش بیمار و نیز همکاری درمانگر و مراجع باشد، جلسات درمان باید در حدود ۱۲ جلسه ساختار یابند و اینکه در درمان، به بیماران آموزش داده می‌شود تا یاد بگیرند با نشانه‌های فعلی‌شان سازگاری یابند تا اینکه بر رفع علائمشان متمرکز شوند.

در فصل ۳، دربارۀ پژوهش‌هایی بحث خواهد شد که اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری را برای اختلالات جسمی، خلقی، اضطرابی و رفتارهای مخرب در طول درمان پزشکی نمایان می‌سازند. به‌علاوه، مؤلفان مداخلات درمانی مؤثر برای مشکلات خلقی شایع در بیماران پزشکی را بازنگری می‌کنند. این مداخلات درمانی روی حوزه‌هایی مانند فعال‌سازی رفتاری/ فعالیت لذت‌بخش، تحریف‌های شناختی، سودمندی پاسخ‌های رفتاری جایگزین و مدیریت محیطی تمرکز خواهند داشت.

بخش دوم کتاب که با فصل ۴ آغاز می‌شود، به مشکلاتی می‌پردازد که برای هریک از آن‌ها یک پروتکل درمانی پیشنهاد شده است. با شروع درمان مدیریت درد در فصل ۴، ما یک دستورالعمل و یک کتاب راهنما برای متخصصان بالینی عرضه می‌کنیم تا مداخله‌ای مناسب را انجام دهند. در هر فصل درمانی، نگاه مختصری به درمان داریم که در بازة ۶ تا ۱۰ قسمت است. قبل از بیان روش‌ها و دستورالعمل‌های هر فصل، یک طرح کلی وجود دارد که نشان می‌دهد رئوس مطالب چه موضوعاتی را در هر قسمت پوشش خواهند داد، چه اصولی موردنیاز است و نیز پروتکل هر قسمت چیست. آن پروتکل به‌صورت جزءبه‌جزء توضیح می‌دهد که درمانگر درمورد چه چیزی بحث خواهد کرد و چگونه باید با مراجع یا بیمار تعامل داشته باشد. درنهایت، در پایان هر قسمت یک تکلیف یا تمرین عملی آورده شده که به بیمار اختصاص یافته است.

تمرکز فصل ۴ بر درد حاد و مزمن است. پس از طرح کلی و اصول ارزیابی‌ای که در طول قسمت‌ها موردنیاز است، یک پروتکل برای مداخله‌ای موفق فراهم شده است. تکنیک‌ها در ۱۰ قسمت توصیف شده‌اند. آموزش دربارۀ درد بیمار (عصب‌زیست‌شناسی درد، تئوری دروازۀ درد و پاسخ ترس/ تهدید)، تنظیم واضح اهداف مرتبط با حرکت، بیان ترس از حرکت کردن، افزایش فعال‌سازی رفتاری و به چالش کشیدن تحریف‌های فکری است.

فصل ۵ به کار با مشکلات خواب ازجمله بی‌خوابی می‌پردازد. آموزش بیمار دربارۀ خواب (برای ‌مثال، سائق خواب)، کنترل محرک‌های (محیط خوابیدن)، مدیریت اضطراب و محدود ساختن خواب از موارد مهم منظورشده در درمان بوده و اینجا پیش‌نیاز درمان است.

فصل ۶ به درمان اختلال خلقی ـ افسردگی تغییر مسیر می‌دهد. هدف این فصل افسردگی خفیف تا متوسط است. فعال‌سازی رفتاری، شناسایی تحریف‌های قدیمی و اولیه، بازسازی شناختی و ذهن‌آگاهی مثال‌هایی از تکنیک‌های اختصاصی هستند که در تمام شش قسمت پروتکل‌های درمانی وجود دارند. بالینگران خواهند آموخت که چگونه فعالیت‌های مشخصی را که حرکتی را برای بیماران افسرده ایجاد می‌کنند برگزینند و نیز خواهند آموخت که چگونه به‌سرعت تفکرات نادرست را شناسایی و به بیماران در غلبه بر آن الگوهای فکری کمک کنند.

تمرکز فصل ۷ بر مدیریت خشم است که آن را به‌عنوان پاسخی آموخته‌شده یا عادت معرفی می‌کند. پروتکل درمانی شامل ۷ قسمت است که دربارۀ مداخلاتی همچون نشانه‌شناسی، آگاهی از ماشه‌چکان‌ها[4] (عوامل برانگیزاننده) و سودمندی پاسخ‌های جایگزین فیزیولوژیک، شناختی و رفتاری بحث می‌کند. درمانگران خواهند آموخت که چگونه به بیماران در شناسایی خشم، قبل از اینکه احساسات تشدید یابند، کمک کنند و سپس پاسخ‌هایشان را تغییر دهند و ارزیابی کنند که چگونه تغییر مناسب صورت می‌گیرد.

درآغاز فصل 8، پروتکل مشکلات مرتبط با اضطراب ارائه می‌شود که تا فصول بعدی ادامه می‌یابد. هدف این فصل به‌طور خاص این است که به آن دسته از مراجعانی کمک کند که از اضطراب مرتبط با موقعیت‌های پزشکی رنج می‌برند. اضطراب‌های شایع در این زمینه شامل اضطراب «روپوش سفید»، ترس از تزریق[5] و مشکلات همراه با خون دادن است. تکنیک‌های رفتاری (برای ‌مثال، سلسله‌مراتب مواجهه[6]) که با دستورالعمل‌های شناختی و پاسخ‌های فیزیولوژیک (مانند آرام‌سازی) همراه شده‌اند، برای راهنمایی بالینگران ارائه شده‌اند تا به این بیماران در عملکرد بهتر برای غلبه بر ترسشان در موقعیت‌های پزشکی کمک کنند.

هدف فصل 9 اضطراب بیماری[7] است. این فصل اضطراب مقاوم ناخوشی و بیماری را مانند دیگر رفتارهای اضطرابی در بیمارانی که به‌طور مکرر مداخلات پزشکی را جست‌وجو می‌کنند نشان می‌دهد. مداخله برپایۀ پذیرش گزارش‌های نشانه‌های ذهنی بیمار توسط درمانگر و نه چالش با علائم جسمی بیمار پیش‌بینی شده است. هدف درمانی در این قسمت افزایش عادت و سازگاری عملکردی است. تکنیک‌هایی که این کار را تسهیل می‌کنند، شامل آموزش بیمار دربارۀ نشانه‌های ناشناختۀ درمان‌های پزشکی و نقش پاسخ استرس در تشدید نشانه‌ها هستند. اجتناب رفتاری ازطریق مواجهۀ گام‌به‌گام، به‌طور دقیق هدف قرار گرفته است. تکنیک‌های شناختی که چگونگی پردازش نشانه‌ها برای بیمار را نشان می‌دهند، به بیماران آموخته خواهد شد تا موجب پیشرفت مداوم بعد از جلسات درمانی نیز شود.

اختلال پانیک یکی از مشکلاتی است که مکرراً بیماران را به بخش اورژانس و مطب پزشک می‌آورد و فصل ۱۰ به درمان این مشکل اختصاص یافته است. این فصل دربارۀ مدلی از پانیک بحث می‌کند که شامل احساسات جسمانی، حساسیت بیش‌ازحد به پاسخ‌های بدنی، تفکر فاجعه‌آمیز و چهارچوب فکری فرار/ اجتناب است. این قسمت‌ها ماشه‌چکان‌های رایج و طرح‌هایی درمانی از پانیک را بازنگری می‌کنند که به‌وسیلۀ آن‌ها، چگونگی آموزش بیماران برای عادت به این ماشه‌چکان‌ها ازطریق مواجهه و آگاهی از الگوی تفکر فاجعه‌آمیز را ارائه می‌دهد. بالینگران می‌توانند شناسایی، تبیین و درمان پانیک را با تکنیک‌های واضح و کاملاً معتبر بیاموزند.

فصل ۱۱ و ۱۲ که بخش پایانی پروتکل‌ها هستند، طرح‌های کلی‌ای را برای درمان آژیتاسیون فراهم کرده‌اند. آژیتاسیون کلامی و فیزیکی یک مشکل رفتاری است که برای خانواده و نیز مراقبان مشکل ایجاد می‌کند و اغلب به تجویز داروهای روان‌گردان[8]، به‌خصوص به افراد مسن، منجر می‌شود. فصل ۱۱ در میان تمامی فصل‌های مبتنی بر پروتکل در این کتاب، از این نظر بی‌همتاست که درمان به‌جای بیماران، برای مراقبان انجام می‌شود. مراقبان آموزش می‌بینند تا ماشه‌چکان‌های رفتاری (مانند تحریک شدن، سردرگمی[9]، اضطراب و حساسیت‌های جسمی) و عوامل نگه‌دارندۀ رفتارهای مخرب را شناسایی کنند. مداخلات محیطی مختلفی ارائه شده است تا مراقبان رویکرد جدیدی را برای ایجاد تغییرات به‌منظور کاهش رفتارهای آژیتاسیون ایجاد کنند.

سرانجام فصل ۱۲ که آخرین فصل مبتنی بر پروتکل است، مشکلات بزرگسالانی را نشان می‌دهد که دارای کاستی‌های پراگماتیک هستند. اگرچه این مشکلات همیشه نشانه‌های روان‌شناختی ندارند، در برخی مواقع نشانه‌ها روان‌شناختی‌اند. بنابراین، دربارۀ انواع مختلفی از کاستی‌های پراگماتیک بحث خواهد شد. ازآنجایی‌که بزرگسالانِ دارای مشکلات پراگماتیک معمولاً در تعاملات اجتماعی کاستی‌هایی دارند، بالینگران به‌منظور کمک به بیماران، به آن‌ها آموزش خواهند داد تا ارتباط کلامی و غیرکلامی‌شان را برای رشد مهارت‌های واضح در تعاملات اجتماعی بهبود دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بیاموزند برای یک ارتباط مؤثر، زبان بدن را بفهمند و نیز از آن استفاده کنند.

این کتاب درنهایت با فصلی به پایان می‌رسد که مداخلات شناختی بحث‌شده در این کتاب را جمع‌بندی کرده است. تفکرات و ایده‌های نهایی دربارۀ درمان شناختی ـ رفتاری ارائه شده‌ است و دربارۀ مطالب نتیجه‌گیری‌شده به‌منظور درمان مؤثر بحث خواهد شد.

امید است شما این کتاب را اثری بیابید که برای درمان آن دسته از بیمارانی که به بیمارستان‌ها و دیگر موقعیت‌های پزشکی با نشانه‌هایی مراجعه می‌کنند که ما برای پروتکل‌های درمانی انتخاب کرده‌ایم، کاربردی و نتیجه‌محور باشد.



[1]. white coat anxiety

[2]. agitation

[3]. cognitive behavioral therapy

[4]. triggers

[5]. fear of needle

[6]. exposure hierarchies

[7]. illness anxiety disorder

[8]. psychotropic drugs

[9]. confusion

ادامه مطلبShow less
شناسنامه
80063

مشخصات

کد کتاب
80063
نام کتاب
پروتکل های شناختی رفتاری در موقعیت های پزشکی
نویسنده (ها)
دکتر جنیفر لابودا،‌دکتر بردلی ان اکسلرود، جیمز ویندل
مترجم (ها)
دکتر سید حامد واحدی،‌دکتر امین رفیعی پور
موضوع کتاب
یادگیری و تربیتی
قطع
رقعی
صفحات
470
تاریخ چاپ
سال 1402
نوبت چاپ
چاپ اول
سال چاپ اول
1402
نظرات
بدون نظر
16 محصول دیگر در این دسته‌بندی:
روش های آسان برای لذت بردن از نوه هایتان روش های آسان برای لذت بردن از نوه هایتان
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
111,920 تومان 139,900 تومان
‎−20%
این کتاب مصور که برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نگاشته شده، مشتمل است بر نحوه‌ی آموزش به نوه‌ها و سهیم شدن در لذتی که آن‌ها فراهم می‌کنند. 
دوست داشتن
پرورش کودکان بر پایه اعتماد پرورش کودکان بر پایه اعتماد
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
4,720 تومان 5,900 تومان
‎−20%
كتاب پیش‌رو، رویكردی نو در وادی پرورش كودكان ارائه می‌دهد و به آزمایش شیوه‌های نو در امر آموزش و پرورش می‌پردازد. نویسنده کوشیده است تا اعتماد به جوهر وجودی و ویژگی‌های ذاتی كودكان را محور گفتگو و بررسی قرار دهد؛ كه...
دوست داشتن
پرورش هوش هیجانی پرورش هوش هیجانی
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
231,920 تومان 289,900 تومان
‎−20%
هوش هیجانی موضوعی است كه شاید درباره‌ی آن شنیده یا مطالبی خوانده باشید و شاید نسخه‌ای از این كتاب را خریده‌اید تا كنجكاوی مبهم خود را درباره‌ی آن برآورده سازید، شاید نیز كتاب هوش هیجانی، چرا از هوشبهر مهم‌تر است، اثر...
دوست داشتن
کتاب کودکان دبستانی بایدها و نبایدها کتاب کودکان دبستانی بایدها و نبایدها
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
95,920 تومان 119,900 تومان
‎−20%
بدون شک شناخت مربیان در ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، اجتماعی، آموزشی و... در هر دوره تحصیلی از سوی اولیا و مربیان تأثیر بسزایی در روند رشد و تربیت آنان خواهد داشت. تحقق این امر مستلزم کسب دانش و آگاهی‌های لازم مربیان از...
دوست داشتن
پدران توانا دختران قوی پدران توانا دختران قوی
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
10,320 تومان 12,900 تومان
‎−20%
زندگی درعین‌حال كه با ما بخشنده و مهربان است؛ در برخی مواقع روحیه‌ی ما را جریحه‌دار می‌کند و ما را تا مرحله‌ی مرگ می‌برد. باوجوداین ما هنوز زنده‌ایم؛ نه به این دلیل كه والدین ما همچنان به ما عشق می‌ورزند، بلكه از آن‌...
دوست داشتن
EQ چیست و چرا مهم تر از IQ است EQ چیست و چرا مهم تر از IQ است
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
55,920 تومان 69,900 تومان
‎−20%
این کتاب دارای چهار بخش اصلی است که هر بخش آن شامل دو فصل می‌باشد. این کتاب از مباحث کشف، ارزیابی و افزایش هوش هیجانی تا تأثیر آن در محل کار و خانواده سخن به میان می‌آورد. روش اصلی این کتاب، طرح داستانهایی در موضوعات...
دوست داشتن
هوش هیجانی هوش هیجانی
تجدید چاپ
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
303,920 تومان 379,900 تومان
‎−20%
خودآگاهی بنیان بینش روان‌شناختی، و استعدادی است كه دانش روان درمانی عمد‌ه‌ی توجه خود را بر گسترش و تقویت آن معطوف كرده است. درواقع، الگو و نمونه‌ی شاخص هووارد گاردنر برای هوش درون‌شخصیتی، شخص زیگموند فروید،...
دوست داشتن
شیوه های عملی آموزش مفاهیم دینی و قرآنی شیوه های عملی آموزش مفاهیم دینی و قرآنی
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
159,920 تومان 199,900 تومان
‎−20%
اثری است از جعفر شیخ الاسلامی به چاپ انتشارات نسل نو اندیش برای نونهالان 3 تا 5 سال. کتابی که به مربیان و والدین کمک خواهد کرد تا با تعالیم دینی و قرآنی کودکان خود را آموزش دهند و رهنمودهای دین را برای تربیت نونهالان...
دوست داشتن
آنچه معلمان باید بدانند آنچه معلمان باید بدانند
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
3,120 تومان 3,900 تومان
‎−20%
گرچه مشكلات تدریس بیشتر از آن است كه کلمات ساده بتوانند آن را توصیف کنند اما با وجود این، بسیاری از كامیابی‌های تدریس به دانش عملی مربوط است که بر اثر تعامل با همکاران و دانش‌آموزان به‌دست می‌آید. امید است مطالب این...
دوست داشتن
بزرگ کردن نوجوان بزرگ کردن نوجوان
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
239,920 تومان 299,900 تومان
‎−20%
با خواندن كتاب توصیه‌های جادویی برای زندگی‌ می‌توانید به‌ نوجوان‌ خود كمك‌ كنید. كیت‌ كلی، نویسنده‌‌ی این‌ كتاب‌ و مادر سه‌ فرزند، تحقیقات‌ كاملی‌ در مورد نوجوانان‌ انجام داده است‌ و توصیه‌‌هایی صمیمانه‌ و سودمند‌...
دوست داشتن
خطاهای تربیتی والدین خطاهای تربیتی والدین
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
12,720 تومان 15,900 تومان
‎−20%
کتاب‌ خطاهای تربیتی والدین اولین جلد از مجموعه‌ی والدین و تربیت می‌‌باشد که با روشی ساده، علمی و خلاقانه این خطاها را به ما معرفی می‌کند.
دوست داشتن

فهرست

کد QR

تنظیمات

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم