دستنامه استرس و سلامتی

نیم قرن پیش چه اطلاعاتی درمورد «استرس و سلامت» وجود داشته است؟

ادامه مطلبShow less
پیشنهاد ویژه مدت محدود:
55,920 تومان 69,900 تومان
‎−20%
ضمانت سلامت

تمام کتاب‌های انتشارات نسل نواندیش با کیفیت بالا تولید می‌شود و در بسته‌بندی مقوایی در میان حباب پلاستیکی ارسال می‌شود تا هیچ‌نوع آسیبی به محصول نرسد. در صورتی که کتاب تهیه شده توسط شما از وبسایت یا کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور دچار مشکل صفحه‌آرایی هستند لطفا جهت تعویض با شماره ۰۲۱۸۸۹۴۲۲۴۷ تماس بگیرید.

مرجع:
20220
دوست داشتن2
اضافه به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
پیشنهاد کتاب‌های مشابه:
موردی یافت نشد
توضیحات

نویسندة فصل حاضر حدوداً شصت سال پیش فعالیتش را به‌عنوان محقق در این حوزه شروع کرد؛ بااین‌حال در آن زمان، در اواسط دهة 1950، شواهد زیادی برای تأثیر فرایندها و ساختارهای اجتماعی بر سلامتی وجود داشت (سلی، 1950؛ دونبار، 1954؛ ولف و گودل، 1968؛ هنری و استفنز، 1977). حدوداً پانزده سال بعد، به‌منظور خلاصه کردن و ترویج اطلاعات در دسترس و به‌دست‌آمده، مجموعه‌ای از پنج نشست یک‌هفته‌ای بین‌المللی و بین‌رشته‌ای را برای سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه اوپسالا تحت عنوان مشترک «جامعه، استرس و بیماری» سازماندهی کردم و دانشمندان پیشگام و برخی از سیاست‌گذاران را از سراسر جهان گرد هم آوردم. تمرکز ما بر عوامل‌ اجتماعی تعیین‌کنندة سلامت و بیماری انسان از گهواره تا گور بود. صورت‌جلسات این سمپوزیوم در پنج جلد (لوی، 1971، 1975، 1978، 1987) و همچنین به‌صورت پنج کتابچة محبوب (به زبان سوئدی) چاپ و ازطریق کنفرانس‌های مطبوعاتی روزانه و پرمخاطب، منتشر شد.

سپس موضوع‌هایی ازاین‌دست مجدداً در بیست‌وهفتمین مجمع جهانی سلامت در ژنو در سال 1974 و به‌وسیلة اتحادیة اروپا در بروکسل در سال 1993 و در هلسینکی در سال 2008 بحث و بررسی شد (پیمان اروپایی سلامت روان و بهزیستی).

به دعوت دیوید ای. هامبورگ، رئیس مؤسسة پزشکی آکادمی ملی علوم آمریکا، فصل دیگری درمورد «عوامل روانی ـ اجتماعی در طب پیشگیرانه» برای گزارش رئیس پزشکی درمورد ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری افراد سالم آماده کردم (لوی، 1979). بازهم به دعوت دیوید ای. هامبورگ، من، برتیل گاردل و مریان فرانکهاوزر فصلی درمورد «استرس کاری مربوط به فرایندها و ساختارهای اجتماعی»، برای کتاب استرس و سلامت انسانآماده کردیم (الیوت و آیسدورفر، 1982).

بیش از سه دهة قبل و بعد از یک‌سری جلسات مقدماتی، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دفتر بین‌المللی کار (ILO) از کمیتة مشترک (ILO/WHO) در زمینة سلامت شغلی درخواست کردند که گزارشی درمورد جلسة «شناسایی و کنترل عوامل مضر روانی ـ اجتماعی در محل کار» در ژنو بین 18 تا 24 سپتامبر 1984 آماده کنند. دکتر الکساندر کوهن، رئیس بخش روان‌شناسی کاربردی و ارگونومی مؤسسة ملی سلامت و ایمنی شغلی آمریکا، رئیس بود و من، معاون گروهی از پانزده کارشناس بین‌المللی به همراه کارشناسان داخلی از هردو سازمان بودم. گزارشگران، دکتر رایجا کالیمو از فنلاند و دکتر نوئل پاردون از فرانسه، بودند. همة ما برای یک هفتة کامل سخت کار کرده و گزارشی تهیه کردیم، سپس آن را بسیار موقرانه امضا کرده و به هیئت حاکمة دفتر بین‌المللی کار و هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی ارائه کردیم. هردو سازمان متن را تأیید کرده و آن را به سند مشترک و رسمی هردو سازمان وابسته به سازمان ملل تبدیل و آن را میان همة کشورهای عضو در سراسر جهان توزیع کردند (کمیتة مشترک ILO/WHO درمورد بهداشت شغلی و حرفه‌ای، 1986).

در سال 2016 ما متوجه شدیم که استرس کاری، علل و پیامدهای آن، همچنان در 28 کشور عضو اتحادیة اروپا شایع هستند. تقریباً نیمی از کارگران اتحادیة اروپا استرس را در محیط کارشان امری معمول در نظر می‌گیرند و همین امر منجر به هدررفت نیمی از تمام روزهای کاری می‌شود. ریسک‌های روانی ـ اجتماعی از طراحی ضعیف کار، سازمان و مدیریت و همچنین محیط اجتماعی ضعیف برای کار ناشی می‌شود و همة این‌ها ممکن است به نتایج منفی روان‌شناختی، جسمانی و اجتماعی، مانند استرس، فرسودگی شغلی، افسردگی و بیماری قلبی ـ عروقی و اسکلتی ـ عضلانی مربوط به کار منجر شود. عوامل استرس‌زای معمول شامل حجم بالای کار، الزامات و تقاضاهای متضاد، ناامنی شغلی، آزار و اذیت روانی و جنسی و پاداش کم دربرابر کار صورت‌گرفته، می‌شود (یوروفاند و آژانس اروپایی امنیت و سلامت در محیط کار، سال 2014).

هرچند در چنین «رابطۀ علّی»‌ای ممکن است طیف وسیعی از عوامل دیگر دخیل باشند، اما مسائل مطرح‌شده می‌تواند به این معنی باشد که مواجهه با عوامل یادشده در محیط کار تا یک حد خاصی برای ابتلا به یک بیماری خاص کافی است (به‌عنوان‌مثال، مواجهه با سرب موجب مسمومیت ناشی از سرب می‌شود). گاهی قرار گرفتن در معرض آن استرس‌ورها ممکن است کافی باشد؛ هیچ آسیب‌پذیری یا تأثیر اضافی‌ای لازم نیست. همچنین، این سؤال مطرح است که آیا مواجهه واقعاً موجب یک بیماری خاص می‌شود یا اینکه «فقط» آن را تشدید، دورة آن را تسریع یا علائمش را تقویت می‌کند؟ اگر همة این گزینه‌ها را در ذهن داشته باشیم، مشخص می‌شود که مواجهه‌های مربوط به کار اغلب پیش‌شرطی برای ابتلا به بیماری‌های شغلی خاص، به‌عنوان یک امر لازم هستند. از سوی دیگر، به همان اندازه مشخص است که آن‌ها ممکن است به طیف وسیعی از بیماری‌ها و همچنین مرگ‌ومیر منجر شوند؛ طیف وسیع‌تری که معمولاً شناسایی می‌شود.

ادامه مطلبShow less
شناسنامه
20220

مشخصات

کد کتاب
20220
شابک
978-622-220-181-4
نام کتاب
دستنامه استرس و سلامتی
نویسنده (ها)
کری ال کوپر - جیمز کامپل کویک
موضوع کتاب
خوب زیستن
قطع
وزیری
صفحات
744
تاریخ چاپ
سال 1400
نوبت چاپ
چاپ اول
نظرات
بدون نظر
16 محصول دیگر در این دسته‌بندی:
پذیرفتن واقعیت پذیرفتن واقعیت
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
143,920 تومان 179,900 تومان
‎−20%
کتاب پذیرفتن واقعیت اثر فیلیپ مک گرا و ترجمه افشین ابراهیمی، با طرح درس، مثال، شوخی و تمرین، یاد می‌دهد خودمان را گول نزنیم و واقعیت را بپذیریم، این کتاب آموزش می‌دهد برای حل مشکلات زندگی لازم است کارهایی را انجام...
دوست داشتن
تمرین های کاربردی برای زیبا سخن گفتن تمرین های کاربردی برای زیبا سخن گفتن
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
103,920 تومان 129,900 تومان
‎−20%
ناتوانایی ما در سخن گفتن می‌تواند فوایدی داشته باشد. به این ترتیب که کسی شما را جای کسی نگذاشته و مزاحم شما نخواهد شد. به همین دلیل، گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرد که نادیده گرفته شوید و ...
دوست داشتن
داره فاجعه می آد ! داره فاجعه می آد !
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
175,920 تومان 219,900 تومان
‎−20%
ترس، غم و اندوه، از دست دادن عزیزان، خیانت و... ریچل هالیس همه این‌ها را تجربه کرده است و می‌داند که شما هم چنین مشکلاتی را در زندگی خود دارید و از این‌رو نشانتان می‌دهد که این بحران‌ها را چگونه پشت‌سر بگذارید.
دوست داشتن
تمرین اولین وظیفه ی شما رشد و شکوفایی خانواده تان است تمرین اولین وظیفه ی شما رشد و شکوفایی خانواده تان است
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
207,920 تومان 259,900 تومان
‎−20%
من می خواهم به میلیون ها نفری که کتاب اولین وظیفه شما رشد و شکوفایی خانواده تان است را خوانده اند و در مسسیر ساختن خانواده هایی نمونه قدم گذاشته اند، بگویم که چقدر به خود می بالم و تا حد هیجان زده هستم که شما متعهد...
دوست داشتن
حسادت حسادت
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
127,920 تومان 159,900 تومان
‎−20%
حدود 80 درصد از زنان و مردان با مشکل حسادت مواجه هستند. زنان به عدم صداقت عاطفی شوهر خود با حسادت واکنش نشان می‌دهند و مردها نیز اگر احساس کنند که همسرشان با آنان روراست نیست، احساس حسادت می‌کنند. حس حسادت تنها مختص...
دوست داشتن
از کوتهی توست که دیوار باند است از کوتهی توست که دیوار باند است
ناموجود
دوست داشتن
پیشنهاد ویژه مدت محدود
20,720 تومان 25,900 تومان
‎−20%
اثري كه پيش روي شماست، مجموعه‌اي از حكايت‌ها، جملات و اشعار الهام‌بخشي است كه نگارنده در طول سال‌ها مطالعه و تحقيق در دنياي زيبا و شگفت‌انگيز موفقيت با آن‌ها آشنا شده است و به سبب ارزش و اهميت والايي كه دارند آن‌ها را...
دوست داشتن

فهرست

کد QR

تنظیمات

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم